סינדרום ברכיצפלי | מדריך מחלות כלבים - מדריך בריאות הכלב

לא תמיד אנחנו מודעים לכך אבל מבנה גוף ופנים של כלב, יכולים להשפיע עליו מבחינה בריאותית בצורות שונות. דוגמא לכך, הוא סינדרום ברכיצפלי. סינדרום המתאפיין בבעיות במערכת הנשימה העליונה. היא מוכרת בקרב כלבים (וחתולים) שיש להם מבנה פנים פחוס עם אף קצר.

במאמר הבא נדון בסינדרום הברכיצפלי אצל כלבים וכיצד ניתן לטפל בתופעה.

תוכן עניינים

לתשומת לב: המידע במאמר זה אינו מהווה ייעוץ רפואי. בכל מצב יש לפנות לווטרינר מוסמך לצורך התייעצות ולקבל הנחיות מקצועיות בהתאם להמלצותיו.

מה זה סינדרום ברכיצפאלי?

סינדרום ברכיצפאלי (Brachycephalic Syndrome), זו תופעה של בעיות נשימה הנגרמות מהקושי להוציא אוויר החוצה, דרך הריאות. מצב זה יוצר לחץ על דרכי הנשימה ולכן נוצרים קשיי נשימה ובמקרים רבים נוספים להם בצקות, דלקות ואפילו קריסה של קנה הנשימה.

סינדרום ברכיצפאלי יכול גם לייצר קושי אצל כלבים להוציא את הלשון החוצה, מה שיפריע להם לשחרר חום גוף. כתוצאה מכך הם עלולים להתמודד עם מכות חום באופן שכיח יותר.

הסינדרום נוצר כתוצאה מפגמים וחריגות במערכת הנשימה. הכוונה היא לפגמים כגון: נחיריים צרים, חיך מוארך (מגביל את זרימת האוויר), היפוך שקים לרינגליים, קנה נשימה לא מפותח (צר), קריסת לרינגס (קריסת לוע).

סימנים מאפיינים:

סינדרום ברכיצפלי | מדריך מחלות כלבים

סינדרום ברכיצפאלי מתאפיין בשורה של סימנים קליניים שיכולים לעזור בזיהוי המחלה:

  • שיעולים.
  • נחירות וחרחורים.
  • קולות נשימה מוגברים (קצב נשימה מוגבר).
  • קשיי נשימה.
  • קושי בביצוע פעילות גופנית.
  • חום גוף גבוה מהרגיל.
  • לחץ, בהלה וחוסר מנוחה.
  • פליטות ריר והקאת מזון מוגברות.
  • עלפון והתמוטטות.

במקרים קיצוניים סינדרום ברכיצפאלי יכול להוביל גם למוות, בפרט אם לא מטפלים במחלה באופן מיידי.

אילו סוגי גזעים מתמודדים עם סינדרום ברכיצפאלי?

כאמור, כלבים שיש להם אף קצר, פחוס, נוטים להתמודד יותר עם סינדרום ברכיצפאלי בגלל פגמים במערכת הנשימה. עם הזמן והגיל, מאוד ייתכן שהבעיות יחמירו. מדובר על גזעים כגון:

איך אפשר לאבחן סינדרום ברכיצפאלי?

ניתן לאבחן סינדרום ברכיצפאלי באמצעות סימנים קליניים מובהקים, וכן באמצעות סימנים פיזיים, כמו חך מוארך או נחיריים צרים. ניתן לעשות זאת באמצעות בדיקה חיצונית. בהמשך יהיה אפשר לבצע צילומים של בית החזה בשביל לבחון האם ישנן בעיות נוספות שצריך להתייחס אליהן. במידה וזה לא מספיק, אפשר לבצע בדיקות מקיפות יותר, כמו למשל צילומי CT, MRI, ובדיקות הדמייה נוספות.

חשוב להדגיש, הבעיה קיימת מלידה אך התסמינים לא יתגלו אלא בשלבים יותר מאוחרים, לקראת סיום ההתפתחות של הכלב.

כיצד ניתן לטפל בסינדרום ברכיצפאלי?

טיפול בסינדרום ברכיצפאלי אצל כלבים נקבע ומתבצע על רמת הקושי של המחלה:  

מקרים קלים של המחלה – אם מחלה לא החמירה, אז אפשר לטפל בה בצורה פשוטה על ידי שמירה על משקל גוף, מרחב מחיה מאוורר, הימנעות מפעילות גופנית מוגזמת, הימנעות מטמפרטורות קיצוניות, הימנעות משימוש בקולר.

מקרים קשים של המחלה – ניתוחים כגון הרחבת הנחיריים, קיצור החיך, הסרת שקים לרינגאליים. כל אלו יכולים לעזור ולהקל על החסימה.

מקרים חמורים של המחלה – במקרים של כשל נשימתי חמור, יש לבצע הליך של הכנסת טובוס לקנה הנשימה של הכלב (בהרדמה). כשמצבו יתייצב יהיה ניתן לבצע ניתוח שיאפשר לתקן את הבעיה איתה הוא מתמודד.

איך ביטוח לחיות מחמד יכול לשרת אתכם?

טיפול בסינדרום ברכיצפאלי יכול להיות יקר מאוד. על מנת להקל עליכם מבחינה כלכלית, אנחנו ממליצים על  רכישת ביטוח חיות מחמד שיכסה חלק מסוים מהעלויות. מוזמנים לפנות אלינו, המרכז לביטוח חיות מחמד ולקבל מהצוות שלנו הצעת מחיר אטרקטיבית במיוחד. פנו עוד היום ונשמח לעמוד לרשותכם.

שתפו את עמוד זה 🙂

אולי גם יעניין אותך:

עצמות לכלבים

עצמות לכלבים – האם זה מסוכן? המדריך המלא

אחד המיתוסים המוכרים והנפוצים אודות כלבים, מיתוס שצמח במהלך השנים הרבה בזכות סדרות טלוויזיה וסרטי קולנוע מסוגים שונים, הוא שהמאכל המקובל עבורם הן עצמות.

האם זה נכון? מה הסכנה במתן עצמות לכלבים? כל זאת במדריך החובה הבא:

קרא עוד »

קבלו הצעה מייידית לביטוח כלבים

השאירו פרטים וקבלו הצעה מייידית למייל​:

ביטוח לכלבים
דילוג לתוכן